Книги – морська глибина.

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.


 

      Бібліотека – це не тільки місце зберігання та читання книг, журналів чи енциклопедій, паперових або електронних. І не просто точка доступу до мережі Інтернет або місце, де можна знайти потрібну інформацію. Насамперед бібліотеку створюють її читачі. Адже без читачів бібліотека не житиме! Приходьте до бібліотеки, беріть участь у її житті – і тоді й ваше життя стане яскравішим, багатим, цікавішим!

Якщо пошукаєш у книгах мудрості уважно,

то знайдеш велику користь для душі своєї.

Нестор (Літописець Київської Русі)


     В умовах жорстокої конкуренції з електронними засобами масової інформації, Інтернетом створення комфорту і сучасного дизайну в бібліотеці є умовою в боротьбі за читача. В емоційно-психологічному плані створення позитивного образу бібліотеки велике значення має персональна робота про кожного відвідувача бібліотеки, повага до нього. На користувачів значний вплив справляє загальна бібліотечна атмосфера: затишність, оформлення інтер'єрів, озеленення. Адже всім приємно працювати в читальному залі, де багато квітів, панує затишок, а бібліотекарі зустрічають вас привітно і доброзичливо.

    Для юнацької бібліотеки, де вікова специфіка може передбачати, з одного боку, певну сором'язливість, вразливість, а з іншого – браваду, навіть агресивність читача, обов'язково повинно бути доброзичливе, толерантне ставлення до користувачів.

     Комплекс заходів спрямованих на створення комфортних умов у бібліотеці, сприятиме підвищенню якості обслуговування читачів.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Бібліотечний урок

"Правила поводження з книгою".

2 клас

"Правила поводження з книгою"

Добрий день, діти! Сьогодні ми раді вас зустрічати в нашій бібліотеці.

Книга – наш помічник, а для тих, хто вміє дружити з нею – вірний друг.

Товаришуйте з книгою, усі скарби знань розкриє перед вами це найбільше чудо з усіх чудес, створених людством. Протягом усього життя ми звертаємося до книги. Вона допомагає нам пізнати і зрозуміти навколишній світ і самих себе. З дитячих років ми звертаємося до книг.

Під час бібліотечного уроку "Правила поводження з книгою"ми ознайомимо вас з правилами користування бібліотечними книгами, виховуючи почуття поваги і шанобливого ставлення до книги. 

Тести «Навички користування книгою».

  1. Книжку потрібно читати :

А) Лежати на дивані;

Б) Бігаючи кімнатою;

В) Сидячи за столом.

2. Брати книгу потрібно:

А) Мокрими чистими руками;

Б) Сухими брудними руками;

В)Сухими чистими руками.

3. Перелистувати правильно сторінки в книжці потрібно:

А) Братися за сторінки всією рукою;

Б) Послинити пальці та взятися за нижній куточок книжки;

В) Взятися за верхній куточок книги.

4. Для того, щоб швидко знайти потрібно сторінку, користуються такими засобами:

А) Загинають сторінки;

Б) Вкладають олівці, ручки та інші предмети;

В)Користуються закладкою.

5. Читати книжки найкраще:

А) Під час їжі;

Б) Під час гри з товаришем;

В) У спеціально відведений вільний час.

6. Можна читати книжку, коли:

А) В кімнаті темнувато;

Б) Світло повинно падати на книжку праворуч або зверху;

В) світло повинно падати на книжку ліворуч.

7.Книжку повинні тримати на відстані від очей не ближче, ніж:

А) 10см;

Б) 20см;

В)30см.

8.При тривалому читанні ( більше 1 години ) потрібно:

А) Продовжувати читати й читати без перерви аж до кінця книжки;

Б) Відірватися від книжки на одну хвилину, щоб з’їсти булочку;

В) Дати очам відпочити 10 хвилин.

1.Якщо ви вибрали відповіді під буквами «А» , «Б» - то це говорить про те, що ви зовсім не вмієте користуватися книжками; горе тим книжкам, які потрапили до ваших рук.

повний текст для завантаження

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вікторина

3 клас

«Завітала казка в гості»

2018 р.

-Доброго дня, друзі. Вітаю вас на гостинах у казки. Добра, мудра, чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти, i дорослi. Казки бувають рiзнi: довгi i короткi, веселi, чарiвнi, написанi автором або складенi народом. Проте у всiх казок є одна спiльна риса — мудрiсть. І особливо це проявляється у народнiй казцi. Ми з вами, друзi, знаємо багато чудових українських народних казок. Дiйшли вони до нас завдяки талановитим оповiдачам, яких так багато було колись в Українi, та сумлiнним збирачам народного фольклору.

Казка запросила нас на гостини, щоб дiзнатися, чи добре ми пам’ятаємо її. Отже, оголошую казкову вiкторину.

1 конкурс «Розминка»
Гравці по черзі відповідають на запитання за змістом українських народних казок

1) Як звали півника в казці « Колосок»? ( Голосисте горлечко )
2) В чий будиночок забралася Коза-Дереза? ( Зайчика )
3) Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня ?
( Івасику-Телесику )
4) Чим пригощала Лисичка Журавля? (Молочною кашею)
5) Кого зробив дід із соломи? (Бичка)
6) Хто бігав наввипередки з їжаком? (Заєць )
7) Кого купив дід на базарі за три копи? ( Козу-Дерезу)
8) Який казковий герой народився з горошини? (Котигорошко)

1) Яка тварина прикинулася неживою серед дороги? (Лисичка)
2) Хто викрав Івасика-Телесика? (Змія )
3) Хто прогнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? ( Рак)
4) Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку? ( Ох)
5) Назвіть улюблене взуття діда з казки Коза-Дереза?
(Червоні чоботи)
6) У якій казці битий небиту віз?
( Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат)
7) Кому в казці треба було відчинити, через поріг пересадити,
нагодувати і спати покласти? ( Кобилячій голові)
8) Кого в казці «Рукавичка» називали іклан? (Кабана)

 

2 конкурс «Загадки казкових героїв» 


Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.

Казка 1
«Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» ( Колобок , «Колобок»)
Казка 2
«Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… »
(Яйце , «Курочка-Ряба»)
Казка 3
«Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…»
(Червона шапочка, «Червона Шапочка»)
Казка 4
«Відверто кажучи, неприємно, коли тебе взуває Кіт. Бо в нього кігті. Він іздряпав і розірвав усі мої устілки. Я, звичайно, розумію, що уся ця біганина заради хазяїна, але дуже вже боляче…» (Чоботи, «Кіт у чоботях»)
Казка 5
«Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка»)
Казка 6
«Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді… Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він й не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?..» (Золотий ключик, «Пригоди Буратіно»)

Казка 7
«Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку»)

Казка 8
«Ви гадаєте мені приємно жити з такою хазяйкою? Моя біда(а можливо й не біда) в тому, що я не можу брехати. Завжди їй всю правду розповідаю, за це мені й дістається: вона або кричить на мене, або кидає, або погрожує, що розіб'є. Але коли їй подобається, що я кажу, вона погладжує мою ручку і довго-довго дивиться у мене…» (Дзеркало, «Спляча красуня») 3 конкурс «Впізнай з якої казки»

А тепер діти відгадайте з якої казки ці речі:
Глечик з вузькою шийкою «Лисичка та Журавель»
Борошно «Колобок»
Солома «Солом’яний бичок»
Яблуко «Казка про сплячу красуню»
Колосок «Колосок»
Пір’я «Кривенька качечка»
Ключик «Пригоди Буратіно»
Туфелька «Попелюшка»

4 конкурс «Телеграма від казкового героя»

На наше свято ми запросили багато казкових героїв, але, нажаль, не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але наші гравці знають все про казки. І зараз розкажуть нам від кого ж телеграми.

1) - Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце. ( Івасик-Телесик)
2) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидке каченя )
3) – Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися. ( Лікар Айболить )
4) – Дуже засмучена, мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу. ( Курочка Ряба )
5) – Прибути до вас не можу. Мене викрала Лиска.
( Півник )
6) – Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати.
( Коза –Дереза )
7) – Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці. ( Вовк-панібрат )
8) – Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжників.
( Падчерка )

Казка —це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, при¬казки, притчі... Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жити.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Бібліотечний урок

«Структура книги»

4 клас

2018 р.

Мета: вивчити структуру книги, елементи, з яких вона складається. Навчитися визначати зміст та читацьке призначення книги. Розвивати бажання читати; виховувати бережливе ставлення до книги.

Обладнання: таблиці «Як побудована книга», «Знайомимося із книгою», схеми «Структура книги», «Елементи титульної сторінки»; комплект книг для самостійної практичної роботи учнів.

Хід уроку.

Бібліотекар. Діти! З книгою ви знайомі давно, ще відтоді, як не вміли читати. Спочатку вона приваблювала вас яскравими малюнками, які ви з цікавістю розглядали. Потім слухали захоплюючі казки та оповідання, які читали вам мами та бабусі. Тепер ви – школярі, користуєтеся книжкою щодня. Усі ви є читачами шкільної бібліотеки, прочитали уже немало книг на різноманітну тематику. Та й у багатьох із вас є домашня бібліотека.

Беручи до рук книгу, мало хто замислюється над тим, з яких частин вона складається, для чого потрібен той чи інший її елемент і як, узявши книгу до рук, ще не знаючи її змісту, не читаючи ані сторінки, можна визначити, для кого вона призначена, хто її автор, з якого міста і в якому році прийшла до вас, хто малював малюнки… Тільки грамотний читач, погортавши книжку, одразу зрозуміє, чи цікаво буде її читати.

Тож сьогодні ми з вами й ознайомимося з деякими елементами книги, навчимося визначати, для кого призначена та чи інша книжка і про що написано в ній, тобто навчимося визначати її читацьке призначення.

(На дошці розміщені таблиця «Як побудована книга» та схема структури книги).

Бібліотекар. Перед кожним із вас лежить книжка. Візьміть її в руки. Зараз за допомогою таблиці ми визначимо структуру книжки, яку ви тримаєте в руках.

Отже, погляньте на таблицю. Із скількох основних елементів складається книжка?

Діти. З чотирьох.

Бібліотекар. Назвіть перший елемент.

Діти. Обкладинка.

Бібліотекар. Покажіть обкладинку у своїх книжках. Як ви думаєте, які її функції?

(Відповіді дітей)

Бібліотекар. Так, обкладинка захищає книгу від пошкоджень і надає їй охайного вигляду. Складається вона з двох частин – передньої та задньої.

На передній частині можна знайти відомості про автора книги та назву. А якщо на обкладинці є ще й малюнок, то приблизно можна визначити зміст цієї книги.

От зараз ви і визначите прізвище автора та зміст книжки за малюнком.

(Відповіді дітей)

Бібліотекар. Назвіть другий елемент структури книги.

Діти. Титульна сторінка.

(На дошку вивішується таблиця «Знайомимося з книгою» та схема титульної сторінки).

Бібліотекар. Знайдіть і прочитайте у своїх книжках прізвище автора і заголовок. А що ж це таке «вихідні дані»?

Вихідні дані – де і коли видано книгу (місто, де її надруковано; рік видання; видавництво).

- Прочитайте, у яких містах видані ваші книги.

- Які видавництва видають літературу для дітей?

- У якому році видані книги, які лежать перед вами?

Бібліотекар. Назвіть третій елемент книжки.

Діти. Книжковий блок.

Бібліотекар. Книжковий блок – це книжка без обкладинки. Він складається з друкованих аркушів. Аркуші складають у вигляді зошита, що має 16 або 32 сторінки. Порядкова нумерація сторінок книги має назву колонцифри. Вони можуть міститися зверху або знизу сторінки, посередині або збоку.

У Переважній більшості дитячих книжок багато ілюстрацій. Тому їх набагато цікавіше читати.

(На дошку вивішується схема довідкової частини)

Бібліотекар. Останній елемент структури – довідкова частина. Вона вміщує в себе передмову, анотацію та зміст.

Передмова – це невеличкий текст на початку кожної книжки. З неї можна дізнатися, хто написав книжку, коли, у якій країні відбуваються події, для кого вона написана. Прочитавши передмову, можна визначитися, читати нам цю книгу, чи ні.

Діти, знайдіть передмову у своїх книгах. Про що в ній йдеться?

Анотація – це короткий зміст тексту книги. Міститься вона на звороті титульної сторінки або в кінці книжки.

Зміст – останній елемент довідкової частини. Він розміщується на початку або в кінці кожної книжки. У змісті перелічуються усі твори, які увійшли до книжки, у тому порядку, в якому вони надруковані. Поряд вказується сторінка.

Закріплення. Учні в парах по черзі називають елементи книги і показують їх.

Домашнє завдання: намалювати обкладинку своєї улюбленої книжки.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Бібліотечний урок

«Подорож до країни словникової»

5 клас

2018р.

 

«СЛОВНИКИ – ТВОЇ ДРУЗІ»

МЕТА. Вчити користуватися словниками, допомогти учням проникнути у світ нового, цікавого, виховувати бажання поповнювати словниковий запас, читаючи словники.

 

                             Не бійтесь заглядати у словник,

                             Це пишний сад, а не сумне провалля.

                                                                                       М.Т.Рильський

 

                                         ХІД УРОКУ

  • Сьогодні я розпочну урок  словами В. Сухомлинського: «Розумна, натхненна книжка нерідко вирішує долю людей».

  • Книги – наші друзі. Вони змушують нас працювати, безупинно вдосконалюватись, щоб ми могли стати справжніми людьми.

 Мотивація уроку

  • Читаючи книгу, газету, журнал ,слухаючи радіо чи дивлячись телевізор, спілкуючись із друзями чи дорослими, ви, напевно, зустрічали цілі вирази, або окремі слова, значення яких вам незрозумілі. І, звичайно, виникає потреба з’ясувати їх значення. До яких книг звертатися в таких випадках, де знайти відповідь? ( До словників )

  • А коли в диктанті ви зробили помилки і вам треба вияснити написання орфограм, тоді до якої книжки треба звертатися? ( До словника)

  • Багато учнів розмовляють російською мовою. А під час написання твору українською мовою виникають труднощі. Як ви вважаєте, до якої книжки треба їм звернутись? ( До словника )

  • Так, на допомогу нам у таких випадках приходить словник.

 

Повідомлення теми, мети уроку

- На сьогоднішньому бібліотечному уроці ми ознайомимось із словниками.

Будемо вчитись користуватися словниками, проникати у світ нового, цікавого, поповнювати свій словниковий запас, розвивати в собі чуття слова.

Розповідь бібліотекаря

  • Що таке словник?

  •  Словник – це книга, в якій в алфавітному, тематичному порядку подаються слова якоїсь мови з поясненням їх значення, з перекладом іншою мовою. Словники почали укладати з практичних потреб, з необхідності пояснити застарілі незрозумілі слова чи слова з іншої мови. Так, греки вже у 5 столітті до нашої ери укладали глосарії – тлумачні словники, в яких пояснювали слова, вживані  в старовинних пам’ятках.  У східних слов’ян перші словники відомі з 13 століття.

З початку всі відомості розміщувались без будь якої послідовності, а вже з 16 століття  слова стали розташовуватись за алфавітом (  азбукою ). Їх почали називати  азбуковниками. В Україні перший рукописний словничок з’явився у кінці 16 століття. На початку 17 століття видані перші друковані словники. З кінця 18 століття в Україні складалися переважно двомовні українсько – російсько словники або російсько – українські.

Потрібно запам’ятати, що основна структура всіх словників спільна. Слова розташовуються в алфавітному порядку.

Словники бувають різні:

  • енциклопедичні;

  • тлумачні;

  • орфографічні;

  • іншомовні;

  • спеціальні.

 

 ПРАКТИЧНА ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА « ПОДОРОЖ ДО СЛОВНИКА»

а) Робота з орфографічним словником.

    Перевір орфограму: с(е/и)ло, фу(т/д)боліст, екзем(е/и)н, ко(с/з)ьба, моло(т/д)ь, б(а/о)біна, к(а/о)ток, к(а/о)тушка, вимп(е/и)л, д(и/е)станція, ч(е/и)мпіон, н(е/и)діля, пш(е/и)ниця, д(е/и)кркт, голу(б/п)ка.

б) Робота з тлумачним словником.

    З’ясуй тлумачення слів:

Авторитет, барвінок, вінок, голуб, діброва, журба, зміст, кепкувати, кутя, оселя, полиця, хустка, цятка.

ПРАКТИЧНА ГРУПОВА РОБОТА « ПОЗМАГАЙМОСЯ»

ЗАВДАННЯ 1 КАРТКИ

  1. Переклади на українську мову: кладка, обсудить.

      2. З’ясуй значення іншомовного слова: бібліографія.<